0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

*

Γιώργος Σαββίδης

Πώς μπορώ να διαλέξω το κατάλληλο κράνος
« - : Ιούλιος 24, 2009, 02:33:35 πμ »
Σε καμιά περίπτωση δεν θα σας υποδείξουμε εταιρεία η μοντέλο και αν κάποια από τα λεγόμενα παραπέμπουν
κάπου αυτό το κάνουμε για να σας φέρουμε κάποια παραδείγματα και να γίνουμε πιο κατανοητοί.
Επίσης, οι φωτογραφίες που θα δείτε είναι από διάφορα κράνη που διαθέτει η αγορά και τα χρησιμοποιούμε
ως παραδείγματα και όχι ως υπόδειξη του καλύτερου ή του χειρότερου κράνους.

Για να βγάλουμε συμπεράσματα πρώτα πρέπει να δούμε από τι αποτελείται ένα κράνος και το ρόλο που
αναλαμβάνει το κάθε ένα από αυτά για την ασφάλεια του μοτοσικλετιστή σε πιθανή περίπτωση ατυχήματος .
Στη συνέχεια θα αναφερθούμε και θα αναλύσουμε ένα ένα και τα δευτερεύοντα βοηθητικά
εξαρτήματα που βοηθούν και αυτά στην ασφάλεια, λειτουργικότητα και άνεση του μοτοσικλετιστή.
Η επιλογή του σωστού τύπου κράνους είναι σημαντική υπόθεση, για τον λόγο αυτό πρέπει πρώτα να
γνωρίσουμε τα μυστικά τους και στη συνεχεία μπορείτε να βγάλετε τα συμπεράσματα για το ποιο είναι
το κατάλληλο κράνος για σας, λαμβάνοντας υπόψη τη χρήση του ( συνθήκες και περιβάλλον ).

Τα κύρια μέρη του κράνους είναι :
1 ) Το εξωτερικό σκληρό στρώμα (κέλυφος ) ο ρόλος του είναι να προστατεύει από ισχυρά χτυπήματα και
να απλώνει προς διάφορες κατευθύνσεις ένα συγκεντρωμένο φορτίο σε μεγαλύτερη επιφάνεια, τόσο στην
επιφάνεια του κελύφους , όσο στο υλικό απόσβεσης (πολυστερίνη ).
2 ) Το δεύτερο εσωτερικό στρώμα (πολυστερίνη ), ο ρόλος της είναι να απορροφήσει και να απελευθερώσει
την υπόλοιπη ενέργεια μέσω της παραμόρφωσης και της καταστροφής του.
3 ) Την εσωτερική επένδυση που ο ρόλος της είναι να προσφέρει την άνεση του φορέματος και σε ορισμένες
περιπτώσεις με μια ειδική σχεδίαση και κατασκευή μπορεί να βοηθήσει στην μείωση έως και την εξάλειψη
του κουνήματος από τον αέρα στις μεγάλες ταχύτητες, επίσης και στην μείωση του θορύβου.
4 ) Τον ιμάντα συγκράτησης του κράνους στο κεφάλι μας που σε περίπτωση πρόσκρουσης η τριβής με το
έδαφος με φορά αντίθετη από αυτή του φορέματος το συγκρατεί στην θέση του.
5 ) Την ζελατίνα που εκτός από την προστασία από τον αέρα και τα μυγάκια ,σε περίπτωση πρόσκρουσης
απορροφά και διανέμει την ενέργεια του χτυπήματος προστατεύοντας το πρόσωπο του αναβάτη.



Χωρίς κράνος μην πάτε πουθενά..... Ούτε για τσιγάρα......
Είναι στατιστικά αποδεδειγμένο ότι τα περισσότερα ατυχήματα συμβαίνουν μέσα στην πόλη, σε μικρές
διαδρομές. Ο σκοπός του κράνους δεν είναι μόνο να αντέχει στην κρούση, η κύρια αποστολή του είναι
να απορροφά την κρούση, επιβραδύνοντας ομαλά (όσο γίνεται καλύτερα) ώστε να μην υπάρξει κούνημα
του εγκέφαλου με τα επακόλουθα του.


Ποια κράνη είναι καλύτερα από carbon – Kevlar ή τα θερμοπλαστικά και ποια είναι η διαφορά τους

Θερμοπλαστικό εξωτερικό κέλυφος ( polycarboneti ,lexan ,ronfalin κ.λ.π )Τα υλικά αυτά χρησιμοποιούνται σε κράνη με χαμηλό κόστος αγοράς .
Ο τρόπος κατασκευής είναι αρκετά απλός ,ξεκινώντας με μια μάζα πλαστικού (σε μορφή κόκκου η φύλλου )
περνούν από μια μηχανή που θερμαίνεται και γίνεται ρευστή η κατάσταση του υλικού, στη συνέχεια με την
βοήθεια μιας μηχανής προώθησης του υλικού χυτεύεται σε ένα καλούπι που στη συνέχεια ψήνεται για 30
δευτερόλεπτα ( μέσος χρόνος ανάλογα το υλικό & τον κατασκευαστή ) και στερεοποιείται το υλικό , παίρνοντας
το τελικό σχήμα του από το καλούπι. Στην ένωση των δυο κομματιών του καλουπιού υπάρχει ένα μικροαρμός
που εισχωρεί υλικό. Όταν στην συνέχεια ανοίγει το καλούπι για να βγει το έτοιμο πλέον κέλυφος αφήνει ένα
ίχνος γραμμής την ονομαζόμενη από πολλούς ραφή. Όπως καταλαβαίνεται αυτή η ονομαζόμενη ραφή είναι μύθος.
Στις ακριβότερες εκδόσεις αυτής της κατηγορίας δεν φαίνεται διότι περνάει από μια κατεργασία φινιρίσματος που
στη συνέχεια βάφεται και δεν φαίνεται αυτή η γραμμή.
Η όλη διαδικασία παραγωγής γίνεται με ρομποτικές μηχανές που βοηθούν στην μείωση κόστους παραγωγής .

Τα κελύφη με αυτά τα υλικά είναι αρκετά ικανά με την βοήθεια της πολυστερίνης να μας προστατεύσουν από
ισχυρά χτυπήματα και να απορροφήσουν και να διανείμουν την ενέργεια ενός χτυπήματος ( σε ταχύτητες πόλης ).

Σε χρήση με μεγαλύτερες ταχύτητες ( ταξιδιού, αγώνων ) τα αποτελέσματα δεν είναι τόσο καλά , παράδειγμα
σε παρατεταμένη ολίσθηση του κράνους με επαφή με το έδαφος, αναπτύσσονται θερμοκρασίες τήξεως του υλικού
ανεβάζοντας τον συντελεστή τριβής του κελύφους που στιγμιαία φρενάρει και σαν αποτέλεσμα έχουμε την
καταπόνηση του σκελετικού άξονα του αναβατή ( λαιμό και σπονδυλική στήλη ).



Τα μειονεκτήματα αυτών των υλικών είναι :
α ) Ο μικρός χρόνος ζωής τους είναι τα 3 έως 6 χρόνια, το υλικό σκληραίνει χάνει την απορροφητική του ικανότητα.
β ) Η ακρίβεια του χρόνου ψησίματος του υλικού αν είναι μεγαλύτερη από τον προβλεπόμενο το αποτέλεσμα είναι
να σκληρύνει το υλικό και να μην μπορεί να αποδώσει τα ανάλογα σε πιθανή πρόσκρουση.

Τα πλεονεκτήματα :α ) Το χαμηλό κόστος αγοράς ( λόγω του οικονομικού υλικού και του τρόπου παραγωγής ).
β ) Στα μικρά κτυπήματα έχει μικρότερες πιθανότητες ζημιάς ( λόγω του ομογενούς και πιο ελαστικού υλικού ).


Σύνθετα υλικά εξωτερικού κελύφους ( Fiber ,Carbon ,Kevlar κ.λ.π )
Τα υλικά αυτά χρησιμοποιούνται σε κράνη για χρήση αγώνων και ταξιδιού με υψηλό κόστος αγοράς.
Οι λόγοι, τα πολλά σύνθετα και ακριβά υλικά, η πρόσμιξη αυτών των υλικών που περνά από πολλά στάδια
που κατά μεγάλο ποσοστό γίνεται από ανθρώπινα χέρια με αποτέλεσμα το ακριβό κόστος παραγωγής.

Τα συνήθη υλικά που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή του κελύφους, είναι σύνθετα πολυμερή υλικά .
[ Ρητίνες ενισχυμένες με ίνες από Fiberglass (ίνες γυαλιού), Kevlar (ίνες αραμιδιού) , Carbon (ανθρακονήματα )] .

Τα στάδια κατασκευής είναι :
1 ) Πλέξη των ινών για τη δημιουργία υφάσματος.
2 ) Τοποθέτηση του υφάσματος στο ειδικό καλούπι.
3 ) Πρόσμιξη της ρητίνης ( υγρή μορφή ) με τους ανάλογους καταλύτες.
4 ) Προώθηση του μίγματος μέσα στο καλούπι για τον εμποτισμό του υφάσματος.
5 ) Πρεσάρισμα της ρητίνης με το ύφασμα για το δέσιμο των υλικών.
Οι συνήθεις τρόποι είναι δυο:
5α ) Με ένα αρσενικό καλούπι που τοποθετείται από την μέσα πλευρά του καλουπιού. Συνήθως είναι ένα
ειδικό μπαλόνι που φουσκώνοντας πιέζει τα υλικά να ενωθούν.
5β ) Ειδική θερμοσυστελλόμενη μεμβράνη που τοποθετείται αντίστροφα ( το καλούπι είναι το αρσενικό και
η μεμβράνη τοποθετείται εξωτερικά όπως μια κουκούλα κεφαλιού ) και στη συνέχεια τοποθετούνται σε
ειδικό φούρνο, ψήνοντας τα υλικά για να στερεοποιηθούν και παράλληλα η μεμβράνη συστέλλεται λόγω
της θερμοκρασίας και πιέζει για την ομογενοποίηση των υλικών.
6 ) Καθαρισμός με κοπτική μηχανή lazer γύρω από τα άκρα του παραθύρου της ζελατίνας, των αεραγωγών κ.λ.π

Τα σύνθετα αυτά υλικά είναι επιλεγμένα & σχεδιασμένα για το εξωτερικό κέλυφος του κράνους, με κύρια κριτήρια
την αντοχή τους σε ισχυρά χτυπήματα, την εξάπλωση ενός κτυπήματος από το σημείο κρούσης , την αντίσταση στην
διάτρηση για την προστασία του εσωτερικού στρώματος ( πολυστερίνη ) και τον μικρό συντελεστή τριβής σε πιθανή
παρατεταμένη ολίσθηση από την επαφή με το έδαφος.



Η επιλογή αυτών των διαφορετικών υλικών είναι πολύ σημαντική. Ο λόγος είναι ότι κάθε ένα από αυτά τα διαφορετικά
υλικά μπορεί να ανταπεξέλθει καλύτερα από το άλλο στις διαφορετικές τάσεις από ένα κτύπημα, γιατί την ώρα της
πρόσκρουσης ασκούνται τάσεις θλίψεως από την έξω πλευρά του κελύφους και εφελκυσμού από την μέσα πλευρά.
Δηλαδή η ρητίνη έχει αντοχή σε τάσης θλίψεως αλλά σε εφελκυσμό σπάει πολύ εύκολα , ενώ οι ίνες αντίθετα δεν έχουν
σταθερότητα αλλά είναι πολύ αποδοτικές σε τάσεις εφελκυσμού.
Ο συνδυασμός και η πρόσμιξη των δυο (της ρητίνης, με τις ίνες από Fiber ,Carbon ,Kevlar ) επιτυγχάνει το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Γιατί ενώ το φορτίο μεταφέρεται από της ίνες αυτές πλέον, δεν μπορούν να παραμορφωθούν γιατί είναι μέσα σε ένα
σταθερό φορέα την ρητίνη.

Η διάρκεια ζωής αυτών των σύνθετων υλικών του κελύφους θεωρείται απεριόριστη αφού μπορεί να ξεπεράσει και τα
δέκα χρόνια.. Όμως το κράνος αποτελείται και από υλικά που καταπονούνται ανάλογα με την χρήση, που αυτά έχουν
μικρότερο χρόνο ζωής για αυτό τον λόγο συνιστούμε την αλλαγή του κράνους μετά από 6 – 8 χρόνια

Σημείωση: Σε παρατεταμένη ολίσθηση επαφής του κράνους με το έδαφος στα θερμοπλαστικά υλικά αναπτύσσονται
μεγάλες θερμοκρασίες ανεβάζοντας τον συντελεστή τριβής. Ενώ στα σύνθετα υλικά τα ποσοστά θερμοκρασίας και
τριβής είναι πολύ μικρότερα, έχοντας ένα θετικό αποτέλεσμα σε πιθανή πτώση επαφής του κράνους με το έδαφος
να καταπονεί πολύ λιγότερο το σκελετικό άξονα του αναβατή ( λαιμό και σπονδυλική στήλη ).

Τα μειονεκτήματα αυτών των υλικών είναι :
α ) Το υψηλό κόστος αγοράς ( λόγω των ακριβών σύνθετων υλικών και τον χειροποίητο τρόπο παραγωγής ).
β ) Στα κτυπήματα έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες ζημιάς ( λόγω των σκληρών υλικών -ρητίνη - μπορεί να ραγίσει
και να μην υποστηρίζονται από ένα σταθερό φορέα οι ίνες )
Συμπέρασμα: Τα κράνη με αυτά τα υλικά κάνουν πολύ καλά την δουλειά τους σε δυνατή πρόσκρουση αλλά πρέπει
να τα προσέχουμε από άσκοπα κτυπήματα ακόμα και από μικρά.

Τα πλεονεκτήματα :
α) Ο χρόνος ζωής μπορεί να ξεπεράσει και τα 10 χρόνια.
β) Καλύτερα σε παρατεταμένη ολίσθηση επαφής με το έδαφος.
γ) Καλύτερη εξάπλωση ενός κτυπήματος από το σημείο κρούσης.


Πολυστερίνη υλικό απόσβεσης.

Το εσωτερικό ενός κράνους είναι επενδεδυμένο με ένα δεύτερο στρώμα την πολυστερίνη, που καλύπτει σχεδόν όλη
την εσωτερική του επιφάνεια, ο ρόλος της είναι να απορροφήσει και να απελευθερώσει την υπόλοιπη ενέργεια μέσω
της παραμόρφωσης και της καταστροφής του.
Για να έχουμε πλήρη κάλυψη της απορροφήσεις, το υλικό αυτό πρέπει να έχει μεγάλο πάχος ώστε να μπορεί να
εξάλειψη την ενέργεια που μεταφέρεται σε αυτό. Το αναγκαίο πάχος αυτού του στρώματος θα έχει σαν αποτέλεσμα
ένα ιδιαίτερα μεγάλο εξωτερικό όγκο του κράνους, με αρνητικά επακόλουθα το μεγάλο βάρος, την μεγαλύτερη
αντίσταση στον αέρα και την πιθανότητα τραυματισμού λόγω της μεγάλης ακτίνας του αφού σε οποιαδήποτε κίνηση
του κεφαλιού μπορεί να αγγίζει ευαίσθητα σημεία από το σώμα του αναβάτη. Η κατάληξη είναι ότι ένα μεγάλο πάχος
του υλικού απόσβεσης είναι θετικό από την μια πλευρά, αλλά έρχεται σε αντίθεση με τα προαναφεροέντα.
Για αυτούς τους λογούς η επιλογή αυτού του υλικού απόσβεσης (πολυστερίνη μονής ή πολλαπλής πυκνότητας) είναι
πολύ σημαντική και πρέπει να έχει έξυπνο σχεδιασμό εκμετάλλευσης του υλικού για να μπορεί να δώσει την μέγιστη
απορρόφηση με το μικρότερο πάχος
, την καλλίτερη μόνωση και την θετική συμμετοχή στον καλό αερισμό του κράνους.


Οι ρόλοι της πολυστερίνης
α ) Το εξωτερικό κέλυφος όπως προαναφέραμε ένας από τους ρόλους που έχει, είναι να προστατεύει από ισχυρά
χτυπήματα και να απλώνει προς διάφορες κατευθύνσεις ένα συγκεντρωμένο φορτίο σε μεγαλύτερη επιφάνεια,
τόσο στην επιφάνεια του κελύφους, όσο στο υλικό απόσβεσης ( πολυστερίνη ). Ο πρώτος, λοιπόν, και ο σημαντικότερος
λόγος του υλικού αυτού είναι να απορροφήσει και να απελευθερώσει την υπόλοιπη ενέργεια μέσω της παραμόρφωσης
και της καταστροφής του από ένα ισχυρό κτύπημα , εικόνα 1
β ) Ο δεύτερος ρόλος της πολυστερίνης είναι η μόνωση από τους εξωτερικούς θορύβους και θερμοκρασία λόγω
της φυσικής ιδιότητας της. Ως παράδειγμα σας αναφέρω τα λευκά φτηνά εκδρομικά λεγόμενα ψυγειάκια από
φελιζόλ που έχουν ένα παρόμοιο υλικό.
γ ) Η συμμετοχή στον καλό αερισμό μέσω των εξωτερικών και εσωτερικών καναλιών που επιτρέπουν την μεταφορά
του αέρα από τους εξωτερικούς αεραγωγούς του κελύφους. Αναλόγως του σχεδιασμού είναι και τα αποτελέσματα
στην καλή κυκλοφορία του αέρα , μια καλή πρόταση είναι στις εικόνες δύο και τέσσερα.



Σημαντικό: Τα στοιχεία που πρέπει να προσέξουμε είναι, η πολυστερίνη της μονής ή πολλαπλής πυκνότητας και πόσο
έξυπνο σχεδιασμό έχουν.
α ) Η μονής πυκνότητας για να απορροφήσει και να απελευθερώσει καλλίτερα την υπόλοιπη ενέργεια από ένα ισχυρό
κτύπημα στηρίζεται στον σχεδιασμό των μεγάλων καναλιών ( λεπτές λουρίδες με μικρή επιφάνεια επαφής εικόνα 2 )
που πρώτα αυτά παραμορφώνονται και καταστρέφονται με μικρότερη πίεση και στην συνέχεια το υπόλοιπο υλικό με την
μεγαλύτερη επιφάνεια επαφής που θέλει μεγαλύτερη πίεση για να παραμορφωθεί. Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνει την
σταδιακή απορρόφηση της πίεσης. Αυτός ο σχεδιασμός είναι ποιο οικονομικός στην παραγωγή από τον δεύτερο.

β ) Η πολλαπλής πυκνότητας έχει και αυτή τον ίδιο στόχο, που τον επιτυγχάνει με καλλίτερα αποτελέσματα τις περισσότερες
φορές ,έχοντας στις περισσότερες περιπτώσεις εξωτερικά κανάλια με στενές λουρίδες με μικρή επιφάνεια επαφής.
Με αυτό τον τρόπο έχει την ίδια ιδιότητα εξωτερικά και εσωτερικά ένα «πατάκι» χωνευτό μέσα στο εξωτερικό, με άλλη
πυκνότητα του υλικού που είναι μαλακότερο ( εικόνα 3 ) . Με αυτό τον τρόπο έχει την δυνατότητα να επιτύχει ακόμα
καλλίτερη σταδιακή απορρόφηση της πίεσης. Αυτός ο σχεδιασμός είναι ακριβότερος στην παραγωγή από τον πρώτο,
ειδικότερα αν η κατασκευή είναι αντίστροφη, που τότε η κατασκευάστρια εταιρεία πρέπει να πληρώσει τα δικαιώματα
στην εταιρεία που το πρωτοεφάρμοσε.

Ιμάντας συγκράτησης & Κούμπωμα

Εξαιρετικά σημαντικός είναι και ο ιμάντας συγκράτησης του κράνους στο κεφάλι μας , που σε περίπτωση πρόσκρουσης
ή τριβής με το έδαφος με φορά αντίθετη από αυτή του φορέματος να το διατηρεί στο κεφάλι μας
Η αντοχή και η σταδιακή επιμήκυνση μετά από φορτίο του ιμάντα συγκράτησης του κράνους είναι πολύ σημαντική.
Πρέπει να έχει σχεδιαστεί έτσι η πλέξη του, ώστε μετά από πίεση ορισμένων Newton να επιμηκύνεται για την σταδιακή
απορρόφηση της δύναμης και στο τελικό στάδιο φόρτωσης ορισμένων κιλών πρέπει να αποκόπτεται από την βάση του
για να μην προκαλέσει ζημιά στον αναβάτη κ.α
Το δέσιμο του ιμάντα συγκράτησης πρέπει να είναι τέτοιο που σε περιπτώσεις κίνησης του κεφαλιού αν πιεστή ο μηχανισμός
κλειδώματος να μην ανοίξει και να είναι εύκολος και κατανοητός στο άνοιγμα του από άλλους σε περίπτωση ανάγκης
να μπορούν να τον ξεκλειδώσουν. Σε χρήση αγώνων απαιτείται από τους διεθνής κανονισμούς μόνο το δέσιμο 2D κ.λ.π


« Τελευταία τροποποίηση: Ιούλιος 24, 2009, 07:25:41 πμ από saddle69 »



*

Γιώργος Σαββίδης

Απ: Πώς μπορώ να διαλέξω το κατάλληλο κράνος
« Απάντηση #1 - : Ιούλιος 24, 2009, 02:35:58 πμ »
Εσωτερική επένδυση

Η επένδυση του κράνους είναι μια πολύ σημαντική υπόθεση. Εκτός από την άνεση, πρέπει να μας προσφέρει σωστή εφαρμογή
του κράνους στο κεφάλι, να είναι ντυμένο με αφρώδες υλικό και υποαλλεργικά υφάσματα , να αναπνέουν όσο το δυνατόν για
καλύτερο εξαερισμό, ειδικά διαμορφωμένα ώστε να ταιριάζουν στις εσωτερικές καμπύλες της πολυστερίνης.
Ο σχεδιασμός της εκμετάλλευσης των υλικών της επένδυσης είναι πολύ σημαντικός , με πολλές ιδιότητες.

Τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει μια επένδυση κράνους είναι
1) Το αφρώδες υλικό να έχει διαμπερείς κυψέλες ώστε να μπορεί να κυκλοφορεί ο αέρας και να στεγνώνει τον ιδρώτα.
2) Τα υφάσματα να είναι διάτρητα στα σημεία των αεραγωγών και της πολυστερίνης για καλύτερη κυκλοφορία του αέρα.
3) Στα σημεία μη επαφής με το κεφάλι μας να έχει διχτυωτά υφάσματα να μπορεί να στεγνώνει το αφρώδες υλικό της.
4) Να έχει επεξεργασία μη ανάπτυξης των βακτηριών, που προκαλείται από τον συνεχή εμποτισμό του ιδρώτα
5) Τα μαξιλαράκια ( μάγουλα ), να έχουν ανισόπεδο σχήμα, με μεγαλύτερο το κάτω μέρος ώστε να περνά κάτω
από την γνάθο για να είναι πιο σταθερό από την πίεση του αέρα στις μεγάλες ταχύτητες.
6) Να έχει διπλό υποσιάγωνο σχήματος U που να περνάει από το σαγόνι περιφερειακά γύρω από τον λαιμό και να καταλήγει
στην άλλη πλευρά του σαγονιού, για την μείωση θορύβου από την μη ελεγχόμενη είσοδο του αέρα στο εσωτερικό.
7) Να είναι αφαιρούμενα όλα τα μέρη για να μπορούν να πλυθούν. Ιδίως στην συνεχή και μεγάλη χρήση μέσα στην πόλη.

    




Η ζελατίνα

Η ζελατίνα του κράνους είναι μια πολύ σημαντική υπόθεση , πρέπει να μας προσφέρει την ασφαλή οδήγηση, σε περίπτωση
ατυχήματος να μας προφυλάσσει το πρόσωπο και για αυτούς τους λόγους είναι ένα από τα κύρια υλικά που τεστάρουν οι
οργανισμοί ασφαλείας σε διάφορα test. Μια καλή ζελατίνα πρέπει να έχει πολλές ιδιότητες όπως:

Υποχρεωτικά από τους οργανισμούς ασφαλείας
1 ) Σε περίπτωση πρόσκρουσης να απορροφά και να διανέμει την ενέργεια του χτυπήματος.
2 ) Να έχει αντοχή στη διάτρηση. Την χτυπάνε με ένα βλήμα με υψηλή ταχύτητα ( 500km/h ).
3 ) Να είναι οπτικά καθαρή με σωστή ευκρίνεια χωρίς παραμορφώσεις εικόνας.
4 ) Να έχει καλή διαπερατότητα το φως χωρίς διαθλάσεις.
5 ) Να μην χάνει την ελαστικότητα της με την πάροδο ορισμένου χρόνου.
6 ) Να μην ανοίγει με την πίεση του αέρα από την ταχύτητα.

Προαιρετικά :
1 ) Να έχει αντοχή στα γδαρσίματα από χτυπήματα και τριβές.
2 ) Να μην θαμπώνει από τους υδρατμούς της αναπνοής του αναβάτη.
3 ) Να μην επικάθονται οι σταγόνες νερού της βροχής.
4 ) Να φιλτράρει τις υπεριώδεις ακτίνες UV του ήλιου και να μην μειώσει την φωτεινότητα.
5 ) Να συνεργάζεται καλά με τον μηχανισμό συγκράτησης και καλή κίνηση της ζελατίνας σε διάφορες θέσεις.
6 ) Να είναι κατασκευασμένη από την αρχή με την καμπυλότητα που έχει το κράνος για καλό σφράγισμα από τον αέρα.
7 ) Να έχει πλάγια την προεξοχή ανοίγματος ( για να μην καλύπτει το χέρι μας την ορατότητα την στιγμή του ανοίγματος ).
8 ) Να έχει το κατάλληλο πάχος για να μην παραμορφώνει το σχήμα της κατά την ώρα ανοίγματος και κλεισίματος.

Λαμβάνοντας υπʼ όψιν όλα αυτά τα στοιχεία της αναφοράς μας. Τις πολλές διαφορετικές ιδιότητες που θέλουμε να
έχει που είναι αλληλένδετες μεταξύ τους, επηρεάζουν η μία την άλλη αρνητικά στην κατασκευή για να φτάσει
η ζελατίνα να πληροί τις προϋποθέσεις, ώστε να έχει την ανάλογη ποιότητα σε όλες της ιδιότητες που καλείτε να
μας προσφέρει και η αγοραστική τιμή της να είναι ανάλογη με την αξία του κράνους .
Ως κατασκευαστικό παράδειγμα σας αναφέρω το εξής. Εάν χρησιμοποιηθεί ένα σκληρό υλικό για να μην χαράζει
εύκολα μια ζελατίνα τότε δεν θα έχουμε καλή απορρόφηση και άπλωμα του κτυπήματος από το σημείο κρούσης
και πιθανή θραύση, που μπορεί να τραυματίσει το πρόσωπο του αναβατή. Εάν δεν έχει ομοιόμορφο πάχος σε όλη
την επιφάνεια της τότε θα έχουμε παραμόρφωση εικόνας κ.λ.π
( παράδειγμα φανταστείτε τους βοηθητικούς φακούς όρασης με πολλές αλλαγές λόγω των διαφορών του πάχους ).

Οι σύγχρονες ζελατίνες είναι κατασκευασμένες από ένα μίγμα διάφανου πλαστικού polycarboneti ,lexan που τους δίνει
την δυνατότητα να είναι ελαστικές χωρίς να χάνουν την φόρμα και την αντοχή τους. Έχουν μεγάλη αντοχή σε κρούση
(αναλογικά με το πάχος τους που είναι 2-2,5mm).
Ο τρόπος κατασκευής τους είναι παρόμοιος με τα θερμοπλαστικά κελύφη. Τελειώνοντας από την κατασκευή της μια
ζελατίνα, στη συνέχεια ψεκάζεται ή μπανιάρεται με μια αντιχαρακτική επίστρωση που την κάνει εξωτερικά σκληρότερη
αλλά παραμένοντας εσωτερικά ελαστική και άθραυστη.

Αντιθαμβωτικές ζελατίνες οι συνήθεις τρόποι κατασκευής αυτών των ζελατίνων είναι δύο:
α ) Τελειώνοντας την κατασκευή μιας ζελατίνας ψεκάζεται η μπανιάρεται με μια αντιχαρακτική επίστρωση εξωτερικά και
εσωτερικά ψεκάζεται με αντιθαμβωτικό υλικό , δυστυχώς αυτός ο τρόπος παρόλο που είναι οικονομικότερος δεν είναι
πάντα και τόσο αποτελεσματικός. Λόγω του ότι δεν μπορεί να μπανιαριστεί με αντιθαμβωτικό υλικό διότι θα καλυφθεί
η αντιχαρακτική επίστρωση και θα χάση την ιδιότητα της. Αλλά ούτε να ψηθεί σε ειδικούς φούρνους για να έχουμε
καλύτερη πρόσμιξη των υλικών λόγω του ότι θα καεί το αντιθαμβωτικό υλικό. Με λίγα λόγια η επεξεργασία του ενός
υλικού επηρεάζει την ιδιότητα του αλλού υλικού. Το ποιο σύνηθες φαινόμενο σε αυτές της ζελατίνες είναι η μικρή σε
βαθμό αντιχαρακτικής απόδοσης και συχνά ξεφλούδισμα της antifog επίστρωσης.
β ) Ο δεύτερος τρόπος είναι να επεξεργαστεί με τον καλύτερο τρόπο η αντιχαρακτική επίστρωση εξωτερικά και εσωτερικά
να τοποθετηθεί μια επιπλέον ζελατίνα με αντιθαμβωτικές ιδιότητες. Με αυτό τον τρόπο δεν επηρεάζει η μια την άλλη
σε αυτήν την περίπτωση έχουμε δυο συνήθης τρόπους εγκατάστασης της δεύτερης ζελατίνας (antifog ). Ο πρώτος είναι
κολλητός με την βοήθεια δυο στικ ( εικόνα 1 ) και ο δεύτερος τρόπος είναι η συγκράτηση της δεύτερης ζελατίνας να
είναι με δυο πύρους ( εικόνα 3 ) και στις δυο περιπτώσεις καλό θα είναι να υπάρχει μικρό ρέλι σιλικόνης στην περίμετρο
της δεύτερης ζελατίνας για να εφάπτονται καλύτερα οι δυο ζελατίνες ώστε να μην μπορούν τα χνώτα να περάσουν ανάμεσα
από της δυο, μην ξεχνάμε ότι η πρώτη δεν έχει αντιθαμβωτική ιδιότητα



Ο αερισμός

Για χρήση του κράνους μέσα στην πόλη είναι πολύ σημαντικός ο λόγος του αερισμού για την άνεση και την υγιεινή
του κεφαλιού ιδίως τους θερινούς μήνες .
Δώστε ιδιαίτερη βαρύτητα σʼ αυτό και ελέγξτε αν υπάρχουν τρύπες και κανάλια εσωτερικά του κράνους που θα επιτρέπουν
την μεταφορά του αέρα από τους εξωτερικούς αεραγωγούς του κελύφους μέσα στο εσωτερικό του και την πορεία του αέρα
μέσα στο κράνος . Ο αέρας πρέπει να έχει τουλάχιστον δύο εισόδους, στο εμπρός μέρος του κράνους, και καλό θα ήταν να
έχει και μια εξαγωγή στο πίσω μέρος του, ώστε να μπορεί να υπάρχει ένα ρεύμα αέρα με είσοδο από μπροστά και έξοδο στην
πίσω πλευρά. Δηλαδή η είσοδος του αέρα από τον μπροστινό αεραγωγό πρέπει να περνάει παράλληλα από την ζελατίνα και
να πηγαίνει στο πάνω μέρος του ( το σημείο του μετώπου του κεφαλιού ), ενώ η άλλη από το πάνω μέρος να περνάει σε όλο
το εσωτερικό και να καταλήγει στο πίσω μέρος στην έξοδο ( σαν ένα χτένισμα τον μαλλιών από μπροστά μέχρι πίσω)
Η κάθε εταιρεία έχει φτιάξει το δικό της σύστημα, μερικά από αυτά λειτουργούν με υποπίεση παρασύροντας τον αέρα να
βγαίνει με μεγαλύτερη ταχύτητα, ώστε να γίνεται καλύτερος εξαερισμός.
Φροντίστε να κοιτάξετε τα κανάλια που υπάρχουν στη πολυστερίνη, να διαπερνάνε όλη την επιφάνεια και να έχουν εύκολη
έξοδο. Σε κάποιες περιπτώσεις θα δείτε και τις εξόδους τελείως διαμπερής. Επίσης ελέγξτε και την επένδυση να έχει διάτρητα
σημεία για να επιτρέπει ροή του αέρα.



Πώς θα γνωρίσω το σωστό μέγεθος του κράνους

Προσέξτε!!! Το λάθος μέγεθος και το εσωτερικό σχήμα του κράνους από το κεφάλι μας καθιστά αμφίβολη την προστασία
του από πιθανούς κινδύνους.

Πρέπει να επιλέξετε ένα κράνος με μεγάλη προσοχή στο σωστό μέγεθος και με εσωτερικό σχήμα που να σας ταιριάζει στο κεφάλι.
Δεν είναι όλα τα κράνη κατάλληλα για το κεφάλι σας. Το σωστό κράνος πρέπει να εφαρμόζει στο κεφάλι χωρίς να προκαλεί
δυσφορία αλλά και χωρίς να έχει τα περιθώρια να κινείται ανεξάρτητα από το δέρμα του κεφαλιού σας.

Συνοπτικός οδηγός μεγεθών και καλής εφαρμογής κράνους
Μετρήστε την περίμετρο του κεφαλιού σας όπως στην παρακάτω εικόνα για να βρείτε κατά προσέγγιση το μέγεθος του κράνους.
Στην συνέχεια ελέγξτε αν το εσωτερικό σχήμα που έχει δώσει ο κατασκευαστής στο συγκεκριμένο μοντέλο κράνους, είναι αυτό
που ταιριάζει στο κεφάλι σας.



Το κράνος για να λειτουργήσει σωστά, πρέπει να εφαρμόζει απόλυτα στο κεφάλι σας. Προσπαθήστε να καταλάβετε
αν εφάπτεται σε όλη την περιοχή του κεφαλιού σας. Δοκιμάστε να το κουνήσετε με τα χέρια σας, με περιστροφικές
κινήσεις μπρος πίσω. Το κράνος δεν πρέπει να κινείται ανεξάρτητα από το δέρμα του κεφαλιού σας. Πρέπει να είναι
λίγο σφικτό στα μάγουλα για να μην επηρεάζεται από τους ανέμους.



Αν το κράνος που θα διαλέξετε έχει και δεύτερο μαξιλαράκι η ανισόπεδο σχήμα στο κάτω μέρος του που περνάει κάτω
από τη γνάθο του σαγονιού στα πλάγια, τότε θα μπαίνει με μεγαλύτερη δυσκολία, αλλά θα είναι πολύ πιο σταθερό και
πιο ασφαλές. Μην διαλέξετε κράνος με γνώμονα να μπαίνει και βγαίνει εύκολα γιατί είναι πιο πρακτικό, αυτό θα είναι
λάθος και θα έχει κακή συμπεριφορά μετακινήσεων από τον αέρα στις μεγάλες ταχύτητες.


Προσοχή: Η χρήση στοιχείων επιτρέπεται για κάλυψη προσωπικών αναγκών. Το σύνολο του άρθρου και του φωτογραφικού
υλικού του, αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία www.moto-accessories.gr .
Απαγορεύεται η αντιγραφή, αποστολή, ή αναμετάδοσή του, σε οποιαδήποτε μορφή (έντυπη η ηλεκτρονική),
με σκοπό το εμπορικό, η το οικονομικό κέρδος, (site's , forum's κ.α.) τυχόν κλοπή τους επιφέρει έννομες συνέπειες.
Εξαιρούνται οι περιπτώσεις όπου έχει προηγηθεί συνεννόηση με το www.moto-accessories.gr για λήψη αδείας.
Επιτρέπονται φυσικά η αναφορές και οι συνδέσεις με μορφή link από το www.apriliabikers.gr
« Τελευταία τροποποίηση: Ιούλιος 24, 2009, 07:26:17 πμ από saddle69 »

 

Χρήσιμοι Σύνδεσμοι

Αρχική Σελίδα Όροι Χρήσης