Τι πρέπει να γνωρίζω για την ασφάλεια του κράνουςόλοι γνωρίζουμε ότι το κράνος σώζει ζωές. Επίσης γνωρίζουμε ότι έχουν γίνει πολλές μελέτες από επιστήμονες
για την εξέλιξη των κρανών ώστε να προσφέρουν το μέγιστο δυνατόν στην προστασία του μοτοσικλετιστή
Αυτά που είναι όμως εξίσου σημαντικά, είναι οι πολλές έρευνες που έχουν γίνει! Αυτές έδειξαν ότι αρκετοί από τους
μοτοσικλετιστές δεν γνωρίζουν αρκετά, έχουν λανθασμένη αντίληψη της κατάστασης και αμελούν την χρήση του
Ας δούμε λίγο το τι πιστεύουν αρκετοί μοτοσικλετιστές
α) Πολλοί πιστεύουν ότι η υποχρεωτική χρήση του κράνους είναι μόνο εισπρακτικό μέσο, δικαιολογημένα το πιστεύουν
αφού είναι σχεδόν ανύπαρκτη η ενημέρωση, αλλά ούτε και οι αρμόδιες αρχές ελέγχου από όσο γνωρίζω δεν ελένχουν
ποια κράνη είναι πιστοποιημένα από την E.C.E )
Β) Αρκετοί πιστεύουν ότι όλα τα κράνη, κάνουν την ίδια δουλειά .Μπορεί οτιδήποτε έχει σχήμα κράνους και στερεώνεται
στο κεφάλι μας να μας καλύψει από “νομικής πλευράς”, αλλά αυτό δεν συμενει ότι επαρκεί
γ) Πολλοί δεν γνωρίζουν πως θα ελέγξουν ένα κράνος αν πληρη τις προδιαγραφές ασφαλείας
δ) Αρκετοί δεν γνωρίζουν αν τα κράνη έχουν ημερομηνία λήξης και πως θα το ελέγξουν
ε) Πολλοί πιστεύουν ότι τα ανοιγόμενα παρέχουν την ίδια ασφάλεια με τα κλειστά
ζ) Αρκετοί θέλοντας να βελτιώσουν το design του κράνους τους, κολλούν διακοσμητηκα αυτοκόλλητα
και βάφουν το κράνος τους χωρίς να γνωρίζουν αν αυτό έχει επίπτωση στη ασφάλεια του κράνους
Η κλήση για κράνος είναι εισπρακτικό μέσο; Όχι βεβαία δεν είναι, απλά η αδράνεια τον κρατικών μηχανισμών με την αδιαφορία τους και την μη ύπαρξη
πληροφόρησης προς τους μοτοσικλετιστές και τις αρμόδιες αρχές για το πώς θα ελέγχουν αν τα κράνη που
πωλούνται τηρούν της τεχνικές και γραφειοκρατικές απαιτήσεις (την έγκριση E.C.E ) ,
περνάνε σε όλους την εντύπωση ότι είναι εισπρακτικοί λόγοι.
Πολλές φορές θα έχουμε ακούσει κάποιους να λένε: γιατί με υποχρεώνουν να φοράω κράνος, το κεφάλι είναι
δικό μου και ότι θέλω το κάνω. Όμως, οι συγκεκριμένοι συνάνθρωποι μας, δεν έχουν σκεφθεί ότι σε ένα πιθανό
ατύχημα οι κακώσεις που μπορεί να προκληθούν, θα οδηγήσουν τον αναβάτη στο νοσοκομείο και σε αρκετές
περιπτώσεις στην εντατική. Η οικονομική επιτροπή της ευρωπαϊκής ένωσης βλέποντας το μεγάλο οικονομικό
κόστος εξόδων της νοσοκομειακής παρακολούθησης-περίθαλψης που επωμίζονται όλοι οι φορολογούμενοι-και
όχι μόνο αυτός που προκάλεσε το ατύχημα-σε συνδυασμό όμως και με πολλούς άλλους λόγους, όπως το κέρδος
τον εμπόρων που πωλούν κράνη χωρίς την έγκριση την Ε.Ε, αποφάσισε να πλαισιώσει νόμους, ώστε για τους
μοτοσικλετιστές να δίνεται πρόστιμο χρηματικού ποσού, ενώ για τους εμπόρους να δίνεται πρόστιμο χρηματικού
ποσού και κατάσχεση των κρανών που δεν τηρούν τεχνικές και γραφειοκρατικές απαιτήσεις ( οδηγίες σωστής
χρήσης κ.α. ) για να αποκτήσουν την έγκριση E.C.E.
Δυστυχώς, η δεύτερη περίπτωση δεν τηρείται στην χώρα μας-παράνομα βέβαια-σύμφωνα με τους νόμους της Ε.ΕΑναρωτιόμαστε γιατί κυκλοφορούν ΜΗ εγκεκριμένα κράνη από την E.C.E. που κατακλύζουν την αγορά με την
εξευτελιστικά χαμηλή τιμή και σχεδόν μηδενική προστασία που παρέχουν! κάποιος τα κατασκευάζει, Κάποιος τα
εισάγει, κάποιοι τα εμπορεύονται, αλλά ποιος τους ελέγχει; Ποιος προειδοποιεί τον αγοραστή ότι δεν προστατεύεται
παρά μόνο από την κλήση της τροχαίας;
Τι είναι η έγκριση; Είναι κάτι σοβαρό; Έχουν διαφορά μεταξύ τους;Το θέμα αυτό είναι πολύ σοβαρό. Για παράδειγμα σας θυμίζω,πως ένα τυχαίο κτύπημα στο κεφάλι από
πόρτα ή άλλο αντικείμενο μας προκαλεί μεγάλο πόνο και σε πολλές
περίπτωσης ένα καρούμπαλο. Η ταχύτητα του σώματος μας σε αυτή την περίπτωση είναι 2-4 km την ώρα.
Φανταστείτε τι μπορεί να συμβεί με μια μεγαλύτερη ταχύτητα τον 20-40 km την ώρα που είναι η δεκαπλάσια
ταχύτητα ( με ανάλογη δύναμη ). Τι μπορεί να συμβεί και ποιά μπορεί να είναι τα επακόλουθα.
Το κεφάλι μας είναι ένα από τα ποιο ευαίσθητα σημεία του σώματος μας .
Για τον λόγο αυτό καθώς και για πολλούς άλλους, η οικονομική επιτροπή της ευρωπαϊκής ένωσης αποφάσισε,
ότι για να πωλούνται ελευθέρα τα κράνη, πρέπει οι κατασκευαστές να συμμορφώνονται με συγκεκριμένα
πρότυπα που θα πληρούν όλες τις προδιαγραφές για την ασφάλεια του μοτοσικλετιστή.
Αυτά τα πρότυπα περιλαμβάνουν τις τεχνικές και γραφειοκρατικές απαιτήσεις ( οδηγίες σωστής χρήσης κ.α. ).
Κατά συνέπεια, η έγκριση είναι η πιστοποίηση ότι το κράνος συμμορφώνεται με τα πρότυπα ασφαλείας που
επιβάλλονται από την Ε.Ε. προκειμένου να επιτραπεί η πώληση στις χώρες Ε.Ε.
Αυτή η έγκριση είναι η ονομαζόμενη ECE 22,04 και ECE 22,05 η νεότερη. Αυτή η προδιαγραφή είναι η ποιο
αξιόπιστη και υποχρεωτική για της χώρες Ε.Ε. , που ελέγχεται από διάφορες δοκιμές ( tests ) όπως η ικανότητα
απορρόφησης της ενέργειας που μπορεί να δεχθεί από χτύπημα, η διάτρηση του κελύφους και της ζελατίνας
που το χτυπά με ένα βλήμα με υψηλή ταχύτητα ( 500km/h ) , η αντοχή του ιμάντα συγκράτησης του κράνους
που μετά από πίεση ορισμένων Newton πρέπει να παραμένει στο κεφάλι του αναβάτη κ.α
Ακόμη μια αξιόπιστη προδιαγραφή ασφαλείας που είναι υποχρεωτική μόνο στους αγώνες του παγκοσμίου
πρωταθλήματος είναι η SNELL.
Το ίδρυμα Snell.είναι ένα ανεξάρτητο μη κερδοσκοπικό εργαστήριο δοκιμής κρανών που δημιουργήθηκε εις
μνήμη του οδηγού αγώνων William "pete" Snell που πέθανε από τραυματισμό στο κεφάλι σε μια συντριβή το 1956
και φορούσε ένα κράνος δέρματος της αποχής . Το ίδρυμα Snell ιδρύθηκε και χρηματοδοτήθηκε το 1957 από τους
φίλους του και την οικογένεια pete Snell.
Και αυτή η προδιαγραφή ασφαλείας ελέγχεται από δοκιμές ( tests ) που αφορούν την ικανότητα απορρόφησης
της ενέργειας που μπορεί να δεχθεί από χτύπημα, τον συντελεστή τριβής σε παρατεταμένη ολίσθηση, την
διάτρηση του κελύφους και της ζελατίνας με ένα βλήμα που το χτυπά με υψηλή ταχύτητα των 300 mph,
την υποβολή του σε θερμοκρασία φλόγας μέχρι τους 830 βαθμών Κελσίου για μερικά δευτερόλεπτα, την
επαφή του κράνους με πετρελαιοειδή και την επιρροή του υλικού, το δέσιμο του ιμάντα συγκράτησης, ενώ
στην συγκεκριμένη προδιαγραφεί απαιτείται το δέσιμο διπλού κρίκου ή αλλιώς 2D κ.λ.π
Σημείωση: Η προδιαγραφή snell δεν είναι καλύτερη από την E.C.E ούτε και το αντίστροφο και από τους δυο
oργανισμούς ελέγχονται τα κράνη από διάφορες δοκιμές ( tests ) με κάποιες διαφοροποιήσεις η μια από την άλλη.
Γενικά η E.C.E θεωρείται από πολλους πιο έξυπνη στα tests από την SNELL.
Η οικονομική επιβάρυνση Για να πάρει την πιστοποίηση ένα κράνος, ο κατασκευαστής πρέπει να υπογράψει μια σύμβαση με τον οργανισμό
και να πληρώσει για της δοκιμές ( test ). Η σύμβαση επιτρέπει στον οργανισμό να αγοράσει μέχρι και το 10% της
συνολικής παραγωγής κρανών τους από το λιανικό εμπόριο, να τα εξετάσει με διάφορα test ίδια με αυτά που
εγκρίθηκε αρχικά και σε περίπτωση που τα αποτελέσματα των test δεν είναι ικανοποιητικά, ο οργανισμός ανακαλεί
την έγκριση αυτών των μοντέλων κρανών και ζητά την απόσυρση από την αγορά αυτών των κρανών.
Συστήνει συμμόρφωση και καταστροφή αυτών των κρανών.
Πως μπορώ να ξερώ αν το κράνος που με ενδιαφέρει πληροί τις προδιαγραφές ασφαλείας;Ο κανονισμός ευρωπαϊκής ένωσης απαιτεί ότι κάθε κράνος θα φέρει μια ετικέτα ραμμένη επάνω στον ιμάντα
συγκράτησης του κράνους .
Αυτή η ετικέτα πρέπει να βρίσκεται σε ένα εμφανές σημείο και να αντέχει στον χρόνο
(να μην φθείρεται ώστε να μπορεί να ελέγχεται από κάθε αρμόδια αρχή με την πάροδο του χρόνου ).
Οι ενδείξεις της homologation που πρέπει να έχει αυτή η ετικέτα είναι ο τμηματικός αριθμός παραγωγής
Το homologation σημάδι που είναι η ανώτερη υπόθεση Ε που παρακολουθείται από διακριτικό αριθμό, που
εγγράφεται σε έναν κύκλο.
Ο αριθμός μετά από την ανώτερη υπόθεση Ε αντιπροσωπεύει τη χώρα που έχει χορηγήσει η homologation.
Παραδείγματος χάριν E3 χαρακτηρίζει τα κράνη που εγκρίνονται στην Ιταλία, E6 στο Βέλγιο, E1 στη Γερμανία,
E2 Γαλλία, Ε9 Ισπανία, Ε5 Σουηδία, Ε12 Αυστρία κ.λπ.
Κάτω από το Ε-σημάδι υπάρχουν δύο σειρές αριθμών: Ο αριστερός είναι ο homologation αριθμός που ορίζεται από
τις εθνικές υπηρεσίες, όπου τα δύο πρώτα ψηφία αντιπροσωπεύουν τη σειρά τροποποιήσεων στο πλαίσιο της
οποίας το πρότυπο έχει εγκριθεί (04 αντιπροσωπεύουν το τέταρτο, 05 το πέμπτο, και τα λοιπά).
Οι υπόλοιποι αριθμοί της σειράς αυτής είναι ο αριθμός έγκρισης του συγκεκριμένου μοντέλου κράνους
Η δεξιά σειρά αριθμών είναι ο αύξων αριθμός παραγωγής του κατασκευαστή.
Όσον αφορά, την προδιαγραφή ασφαλείας της ζελατίνας, οι εταιρίες υποχρεούνται να έχουν σε μια
αυτοκόλλητη ταινία στην επάνω πλάγια πλευρά κοντά στο μηχανισμό συγκράτησης, αποτυπωμένο το σημάδι
Ε και το homologation αριθμό που απαιτεί η ευρωπαϊκή ένωση με τον ίδιο τρόπο όπως την ετικέτα που αφορά
στην ασφάλεια του κράνους.
Ένα άλλο θέμα πολύ σοβαρό, που από όσο γνωρίζω οι αρμόδιες αρχές έχουν στα χέρια τους, είναι πως όλες
αυτές οι πληροφορίες και ακόμη περισσότερες, π.χ κατάλογο όλων των προδιαγραφών των χωρών της Ε.Ε
με τους κωδικούς αριθμούς των χωρών, τους αριθμούς έγκρισης του κάθε μοντέλου κράνους και ζελατίνας,
είναι στην διάθεση των αρχών, για να μπορούν να αστυνομεύσουν τους κακούς εμπόρους που σκοπό έχουν
μόνο το κέρδος,αλλά και να διαφυλάξουν τον μοτοσικλετιστή από κράνη που δεν τηρούν τις ανάλογες
προϋπόθεσης ασφάλειας.
Υπάρχει ημερομηνία παραγωγής & λήξης στα κράνη, αν ναι πως θα γνωρίσω για αυτήν;Όχι ημερομηνία λήξης δεν υπάρχει στα κράνη.
Από τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στη homologation, οι εταιρείες υποχρεούνται να έχουν μια ετικέτα ραμμένη
επάνω στον ιμάντα συγκράτησης του κράνους,ωστόσο, δεν είναι δυνατό να καθοριστεί η ακριβής ημερομηνία της
παραγωγής & λήξης ενός κράνους. Παρόλο αυτά, η δεξιά σειρά αριθμών της ετικέτας είναι ο αύξων αριθμός
παραγωγής του κατασκευαστή.
Αλλά, μη έχοντας όμως τις καταστάσεις ημερομηνίας και παραγωγής του κατασκευαστή δεν μπορούμε να
καθορίσουμε την ακριβή ημερομηνία της παραγωγής ενός κράνους. Ορισμένοι κατασκευαστές αποτυπώνουν έναν
ανάγλυφο κώδικα στο εξωτερικό κέλυφος του κράνους που αντιπροσωπεύει την ημερομηνία της παραγωγής και
κάποιοι άλλοι με μια ετικέτα στο εσωτερικό μέρος του κράνους συνήθως στην πολυστερίνη.
Μια ημερομηνία λήξης ισχύει για ένα κράνος; Οι έρευνες δεν έχουν παρουσιάσει κανένα στοιχείο της υποβάθμισης των υλικών που χρησιμοποιούνται στην
κατασκευή κρανών λόγω της επίδρασης του χρόνου. Εντούτοις, η έκθεση στο ηλιακό φως και τις ακραίες
καιρικές συνθήκες της ατμόσφαιρας (ακραίο καυτό και ακραίο κρύο) καθώς και η έκθεση στους ατμούς των
λιπαντικών και της βενζίνης, επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τα θλικά του κράνους.
Ο συνήθης χρόνος ζωής ( ικανός να απορροφήσει ένα χτύπημα με το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα )
α ) για τα κράνη με θερμοπλαστικά υλικά είναι τα 3 έως 5 χρόνια
β ) για τα σύνθετα υλικά ( fiber class carbon kevlar ) 7 έως 10 χρόνια
Σημείωση: Όλα τα κράνη μετά από οποιοδήποτε χτύπημα είτε λόγω εμπλοκής σε ατύχημα, είτε επειδή έπεσαν
από κάποιο ύψος καθίστανται ανεπαρκή για να δεχθούν και αποροφήσουν με ασφάλεια καινούργιο κτύπημα.
Ιδίως, τα σύνθετα υλικά ( fiber class carbon kevlar ), για αυτό και πρέπει να αντικαθίστανται, καθότι μειώνεται
δραστικά η αντοχή του στο επόμενο κτύπημα.
Όταν δεν χρησιμοποιείτε το κράνος σας αποθηκεύεστε το σε μια σκούρα βαμβακερή θήκη μακριά από περιβάλλον
με μεγάλο ποσοστό υγρασίας από υψηλές και χαμηλές θερμοκρασίες και αναθυμιάσεις από διαλύτες και πετρελαιοειδή
( Η ''ζωή'' των υλικών του κράνους μεγαλώνει κατά ένα ποσοστό όσο αυτό δεν εκτίθεται στα παραπάνω αναφερόμενα ).
Τα ανοιγόμενα παρέχουν την ίδια ασφάλεια με τα κλειστά;Οι έρευνες δεν έχουν παρουσιάσει κανένα στοιχείο που τα καθιστά ανίκανα να προστατέψουν το κεφάλι των
Αναβατών. π.χ μια ερεύνα σχετική με τα ανοιγόμενα κράνη έδειξε ότι τα κτυπήματα που μπορεί να δεχτεί το
κράνος από μια σύγκρουση, ή πτώση του μοτοσικλετιστή, δεν είχαν φορά παράλληλη με το άνοιγμα του κράνους
παρά μονό σε ορισμένες περιπτώσεις είχαν πιέσεις από τριβή με το έδαφος παράλληλες με το άνοιγμα τους.
Συμπέρασμα: Δυο στοιχεία που πρέπει να προσέξουμε κατά την αγορά ενός flip up κράνους είναι .α ) να έχει μεταλλικά κλείστρα
και μηχανισμό συγκράτησης του σαγονιού από το υπόλοιπο κράνος ( φυσικά μεταλλικά κλείστρα και στο κράνος )
β ) προσοχή στο σημείο του κουμπιού που ανοίγει το κράνος θα πρέπει να είναι σε ένα σημείο που να μην μπορεί
να πιεστεί σε περίπτωση πρόσκρουσης και τριβής με το έδαφος, η να έχει προστατευτικές προεξοχές γύρω από
το κουμπί που να εξέχουν προς τα έξω περισσότερο από το κουμπί ώστε να μην μπορεί να έρθει σε επαφή με το
έδαφος σε περίπτωση τριβής ως παράδειγμα δείτε την εικόνα 1.
Ένα άλλο αρκετά καλό σύστημα είναι να έχει δυο κουμπιά που η κίνηση ανοίγματος είναι πάτημα του πρώτου
κουμπιού ταυτόχρονα με το δεύτερο με κατεύθυνση συνάντησης και των δυο (παράδειγμα στην εικόνα 3 ).
Και ο τελευταίος είναι να έχει το κουμπί ανοίγματος από την μέσα πλευρά του σαγονιού ώστε να μην υπάρξει
πιθανότητα να πιεστεί σε περίπτωση πρόσκρουσης και τριβής με το έδαφος ( παράδειγμα στην εικόνα 5 ).
Αυτή η περίπτωση είναι η οικονομικότερη για τους κατασκευαστές, με μειονέκτημα να μην δέχεται προστατευτικό
υποσιάγωνο ή να έχει μια τρύπα που να δίνει την δυνατότητα του χειρισμού, αλλά με επίπτωση την είσοδο του
αέρα στο εσωτερικό του κράνους.
Προσέξτε!!! Τα περισσότερα ανοιγόμενα κράνη έχουν σχεδιαστεί κυρίως για χρήση μέσα στην πόλη μόνο τα
κλειστού τύπου έχουν ενδεχομένως τις προϋποθέσεις να περάσουν ή και περνούν ακόμα, τα αγωνιστικά test!!!
Σε γενικές γραμμές δεν συνίσταται ένα ανοιγόμενο κράνος για ταξίδι, αφού οι ρυθμοί ταξιδίου είναι κατά κάποιο
τρόπο ανάλογοι των αγωνιστικών ρυθμών!
Επίσης δεν μπορούμε να αναζητάμε υπηρεσίες ανάλογες π.χ. από τα ανοιγόμενα, όπως στα κλειστού τύπου!
Πρέπει να γνωρίζουμε τις διαφορές και ενδεχόμενα τα όρια τους!
Παρόλα αυτά αν επιθυμείτε να αγοράσετε ένα ανοιγόμενο κράνος για χρήση ταξιδιού πρέπει πρώτα να λάβετε
υπό όψιν μερικά από τα στοιχεία του άρθρου ,
“Πώς μπορώ να διαλέξω το κατάλληλο κράνος”.Το χρώμα του κράνους έχει σχέση με την ασφάλεια;Οι έρευνες δεν έχουν παρουσιάσει κανένα στοιχείο, που το χρώμα του κράνους να έχει ιδιαίτερη σημασία για
την ασφάλεια του αναβάτη όσο ο μοτοσικλετιστής επιβαίνει στην μοτοσικλέτα του. Ο λόγος είναι ότι για να
πωλούνται ελευθέρα οι μοτοσικλέτες στην Ε.Ε , πρέπει να συμμορφώνονται με κάποια πρότυπα που επιβάλλονται
στους κατασκευαστές για την ασφάλεια του μοτοσικλετιστή. Όπως ανακλαστικά στο πίσω μέρος της μοτοσικλέτας,
ορισμένη απόσταση μεταξύ των δυο φλας και απαιτούμενη φωτεινότητα, ώστε να μπορούν να κάνουν αντιληπτή
και να δηλώσουν την κατεύθυνση πορείας της μοτοσικλέτας και άλλα πολλά.
Σε περιπτώσεις όμως που ο μοτοσικλετιστής έχει ανατραπεί και βρίσκεται στο έδαφος το χρώμα του κράνους
μπορεί να είναι σωτήριο για την ασφάλεια του. Ο λόγος είναι ότι, οι μοτοσικλετιστές συνήθως φορούν χρώματα
ουδέτερα του μαύρου και γκρι όμοια με αυτό της ασφάλτου και δεν ξεχωρίζουν ιδιαίτερα. Έτσι, η περίπτωση
ένας αφηρημένος οδηγός να μην αντιληφθεί έγκαιρα τον πεσμένο μοτοσικλετιστή στην άσφαλτο, με ενδεχόμενο
να τον τραυματίσει θανάσιμα είναι δυστυχώς συχνώ φαινόμενο. Και σε έλλειψη φωτισμού κατά την διάρκεια της
νύχτας τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα. Σε μερικές χώρες όπως στην Γαλλία η πώληση των κρανών δεν
επιτρέπεται εάν το κράνος δεν έχει φωσφορίζων ανακλαστικά και στις τέσσερις πλευρές του.
Στην Αγγλία επίσης ο μοτοσικλετιστής πρέπει να φοράει μια ανακλαστική ζώνη λοξού L.
Μπορώ να κολλήσω αυτοκόλλητα στο κράνος μου υπάρχει πρόβλημα ασφάλειας;Πολλά διαφημιστικά αυτοκόλλητα έχουν κόλλα που περιέχει ισχυρές χημικές ουσίες και διαλύτες που μπορούν να
επηρεάσουν και να έχει επιπτώσεις στα μηχανικά χαρακτηριστικά των θερμοπλαστικών υλικών (polycarboneti ,lexan ) .
προκαλώντας την ανικανότητα να προστατευθεί το κεφάλι σε περίπτωση πρόσκρουσης.
Οι διακοσμητικές αυτοκόλλητες ετικέτες και τα grafith που χρησιμοποιούνται από τους κατασκευαστές κρανών
χρησιμοποιούν κόλλες που περιέχουν μη επιθετικούς διαλύτες, οι οποίοι εξετάζονται προσεκτικά από τον
κατασκευαστή κατά τη διάρκεια της παραγωγής και της εφαρμογής τους. Εξαίρεση αποτελούν τα ειδικά
αυτοκόλλητα για θερμοπλαστικά κράνη. Φυσικά, η εφαρμογή με αυτοκόλλητες ετικέτες και grafith επιτρέπετε
σε κελύφη κράνους από σύνθετα υλικά ( fiber ,carbon ,Kevlar)
Μπορώ να βάψω το κράνος μου η θα έχω πρόβλημα με την ασφάλεια του; Πολλά χρώματα περιέχουν ισχυρούς διαλύτες που μπορούν να επηρεάσουν και να έχουν επιπτώσεις στα μηχανικά
χαρακτηριστικά των θερμοπλαστικών υλικών ( polycarboneti ,lexan ,κλπ ), με αποτέλεσμα να μην μπορούν να
αντέξουν τις καταπόνησης για τις οποίες έχουν σχεδιαστεί .
Οι κατασκευαστές κρανών χρησιμοποιούν χρώματα που περιέχουν μη επιθετικούς διαλύτες, η άλλες ισχυρές χημικές
ουσίες και εξετάζονται προσεκτικά από τον κατασκευαστή κατά τη διάρκεια της παραγωγής του κελύφους.
Ορισμένοι κατασκευαστές σε μερικά μοντέλα χρησιμοποιούν χρώματα που περιέχουν ειδικό χημικό υλικό που
εμποδίζει το πέρασμα των UV ακτινών του ηλίου, με αποτέλεσμα να έχουν μεγαλύτερη ζωή έναντι των άλλων,
που δεν χρησιμοποιείται αυτό το υλικό.
Προσοχή: Η χρήση στοιχείων επιτρέπεται για κάλυψη προσωπικών αναγκών. Το σύνολο του άρθρου και του
Φωτογραφικού υλικού του, αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία
www.moto-accessories.gr .
Απαγορεύεται η αντιγραφή, αποστολή, ή αναμετάδοσή του, σε οποιαδήποτε μορφή (έντυπη η ηλεκτρονική),
με σκοπό το εμπορικό, η το οικονομικό κέρδος, (site's , forum's κ.α.) τυχόν κλοπή τους επιφέρει έννομες συνέπειες.
Εξαιρούνται οι περιπτώσεις όπου έχει προηγηθεί συνεννόηση με το
www.moto-accessories.gr για λήψη αδείας.
Επιτρέπονται φυσικά η αναφορές και οι συνδέσεις με μορφή link από το
www.Apriliabikers.gr